wtorek, 10 stycznia 2012

Ochrona osób 08.01.2012r.

Taktyka prowadzenia działań ochronnych w samochodzie.
Skuteczność realizacji zadań ochronnych jest w znacznym stopniu uzależniona od wysokiej gotowości środków transportu oraz poziomu wyszkolenia kierowców. Ważne jest by dysponować odpowiednim samochodem, ze strony technicznej pojazd musi być bez zarzutu. Najważniejszy w tym wszystkim jest stopień wyszkolenia kierowcy, i zdolność do zachowania "zimnej krwi" i umiejętność szybkiej reakcji w każdej sytuacji, warunkach.
Organizując przejazd osoby ochranianej należy dokładnie zaplanować całą trasę uwzględniając, odległość, cel, czas i punkty pośrednie w których trzeba się zatrzymać. Trzeba tez zaplanować trasy zapasowe. Jeżeli istnieje możliwość należy przejechać zaplanowanymi trasami w celu dokładnego poznania, sprawdzenia newralgicznych punktów. Trasa przejazdu musi mieć jak najmniej punktów w których może wystąpić jakakolwiek kolizja, powinna być szybka i płynna.
W czasie przejazdu żaden z pracowników nie powinien jechać w sposób bierny. Należy cały czas prowadzić obserwacje.

Jazdę samochodem w ochronie można podzielić na trzy rodzaje:
1) jazda zapobiegawcza- bezpieczna.
2) jazda taktyczna- defensywna
3) jazda bojowa - ofensywna.

Jazda zapobiegawcza- to taka, którą przeprowadzamy na co dzień. Gdy osoba ochraniana potencjalnie zagrożona napaścią musi regularnie pokonać trasę do miejsca swojej pracy,
-trzeba zwracać uwagę na to czy nie jest obserwowana
-wskazane jest to by zmieniany był czas przejazdu trasą i sama trasa.
-należy starać się wybierać drogi wielopasmowe gdzie istnieje małe prawdopodobieństwo zatrzymywania się (np:światła, skrzyżowania)
-prędkość jazdy powinna być dostosowana do warunków panujących na drodze.
-unikać miejsc i sytuacji niebezpiecznych.
-istotna jest także sama ochrona pojazdu, przed wyjazdem samochodu należy sprawdzić dokładnie cały teren  wokół pojazdu, przed wejściem do samochodu należy upewnić się czy nie ma żadnych śladów manipulowania (czy nie ma gdzieś przewodów elektrycznych, taśmy samoprzylepnej, dziwnych pakunków, substancji umieszczonej pod samochodem)

Jazda taktyczna (defensywna) polega na wykorzystaniu umiejętności unikania i uciekania z miejsc, gdzie zagrożenie jest pewne. Można wyróżnić kilka technik jazdy defensywnej:
1) "omijanie" -jeżeli ktoś lub coś blokuje drogę, a jest miejsce umożliwiające przejechanie obok blokady.
2) "Nawrót "U" - jeżeli nie ma możliwości by ominąć przeszkodę należy zawrócić i odjechać w przeciwnym kierunku. Technikę tę stosuje się gdy droga jest odpowiednio szeroka.
3) "Zakręt J" gdy droga przed samochodem z osobą ochranianą jest zablokowana, a obszar za samochodem jest wolny, "zawrócić na trzy" i wrócić w kierunku z którego przyjechaliśmy.
4) "Zakręt K"- gdy droga przed samochodem z osobą ochranianą jest zablokowana, a pas drogi na lewo i prawo od pojazdu jest wolny, kierowca przed zatrzymaniem pojazdu używa hamulca ręcznego. Po tym jak tylne koła zostały zablokowane i są w poślizgu, przekręcić kierownicę o 1/4  obrotu powodując przerzucenie przodu samochodu w szybki sposób do położenia, w którym można kontynuować ucieczkę.

W jeździe ofensywnej (bojowej) samochodu ochrony można użyć do taranowania (przełamania przeszkody utworzonej przez napastników) Taranowanie stosuje się w przypadku, gdy droga przed samochodem ochrony jest zablokowana przez jeden lub więcej pojazdów a inna metoda ucieczki jest niemożliwa.
Przy blokadzie z jednego samochodu:
-dojeżdżamy do przeszkody zmniejszając prędkość do 20 km/h.
-zmienić bieg na niższy.
-wybrać żądany punkt uderzenia (tylny lub przedni bok samochodu poza osią kół- w zależności od tego gdzie położony jest silnik, który będzie osią obrotu samochodu napastników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz