wtorek, 20 grudnia 2011

Konwojowanie

Konwój- jest to forma pełnienia służby przez jednego lub kilku pracowników ochrony. Celem konwoju jest ochrona i zabezpieczenie konwojowanego mienia przed:
-kradzieżą
-rabunkiem
-zniszczeniem
-zaginięciem
od chwili przejęcia opieki nam mieniem do momentu przekazania go w miejsce przeznaczenia. Istota konwoju jest to że, mienie niejednokrotnie wielkiej wartości jest czasowo pozbawione ochrony (stalowo betonowych ścian skarbca i elektroniki zabezpieczeniowej - jest zdane jedynie na ochronę fizyczną) Fakt ten sprawia że wzrasta potencjalne zagrożenie przestępczego ataku na mienie w czasie jego przenoszenia jak i przewożenia.

RODZAJE KONWOJÓW.
KONWOJE PIESZE- moga być wykonywane jedynie w przypadku ochraniania transportu wartości pieniężnych nie przekraczających 1 jednostki obliczeniowej, jeżeli użycie pojazdu mechanicznego nie jest uzasadnione ze względu na odległość dzielącą jednostkę w której wartości pieniężne były pobrane. Do przenoszenia wartości pieniężnych używa się odpowiedniego zabezpieczenia technicznego.

KONWOJE WYKONYWANE PRZY UŻYCIU ŚRODKÓW TRANSPORTU.
Do przewozu wartości pieniężnych stosuje się pojazdy przystosowane do tego celu, zwane pojazdami przystosowanymi lub pojazdy specjalne- bankowozy. Gdy wartości pieniężne przekraczają 1 jednostkę obliczeniową transportuje się ją pojazdami specjalnymi lub przystosowanymi.

OBOWIĄZKI DOWÓDCY KONWOJU.
Do obowiązków dowódcy konwoju w szczególności należy:
-zorganizowanie służby konwojowej zgodnie z otrzymanymi od organizatora konwoju zadaniami i wytycznymi
-określenie zadań dotyczących zabezpieczenia mienia dla osób wchodzących w skład konwoju (kasjer, kierowca) oraz zadań dla poszczególnych konwojentów.
-ustalenie sposobu łączności, sygnałów, znaków porozumiewawczych oraz zasad współdziałania w róznych sytuacjach.
-czuwanie nad prawidłowym przebiegiem czynności konwojowych.
-podejmowanie decyzji dotyczących ochrony przewożonego mienia w trakcie konwojowania w zależności od zaistniałych wydarzeń.
-przekazywanie konwojowanego mienia adresatowi w stanie nienaruszonym zgodnie z otrzymanymi wytycznymi.
-przestrzeganie postanowień instrukcji alarmowej.
-informowania przełożonych o przebiegu czynności konwojowanych i wykonywaniu powierzonego zadania.

Przed wykonywaniem konwoju dowódca powinien zapoznać się z trasą oraz kierowcy przekazać swoje uwagi. W czasie jazdy dowódca reguluje prędkość kolumny i decyduje o ustawieniu pojazdów, mając na uwadze główne problemy bezpiecznego przejazdu.
-jazdę na wprost, zakręty, zmianę pasa ruchu, włączanie się do ruchu czy występujące przeszkody W razie konieczności zatrzymania lub postoju pojazdów konwoju (np:przejazd kolejowy, awaria, wypadek.

OBOWIĄZKI KONWOJENTÓW.
Do obowiązków konwojentów w szczególności należy:
-ochrona i zabezpieczenie przewożonego mienia.
-prowadzenie w czasie jazdy obserwacji w wyznaczonych sektorach według schematu: PRZÓD-TYŁ-LEWA-PRAWA i meldowanie o istotnich spostrzeżeniach dowódcy. W praktyce stosuje się sprawdzoną metodę "zegarową" (np:kierunek konwoju na 12:00 ... biały polonez na 6:00 itp.)
-ścisłe wykonywanie poleceń dowódcy konwoju.
-utrzymywanie w pełnej sprawności broni, amunicji i innego sprzętu będącego na wyposażeniu.
-wykonywanie dodatkowo zadań i obowiązków dowódcy konwoju (w konwojach jednoosobowych)
Konwojenci winni mieć predyspozycje psychiczne i fizyczne gwarantujące nieleżenie wykonywanie powierzonych zadań.

OBOWIĄZKI INNYCH OSÓB WCHODZĄCYCH W SKŁAD KONWOJU.
Szczególną rolę podczas bezpiecznego transportowania wartości pieniężnych samochodem odgrywa jego kierowca. Przestrzeganie kilku podstawowych reguł może być mocnym punktem zespołu. Reguły te odnoszą się do tzw. techniki defensywnego prowadzenia samochodu.  Technika ta wymaga aby kierowca:
-zawsze był czujny i podejrzliwy: jeżeli tylko nie da się zaskoczyć bedzie miał czas na wykonanie odpowiedniego manewru wyprzedzającego lub uniku.
-zawsze orientował się, kto jest z boku, z przodu i z tyłu jego pojazdu wykorzystując wszystkie możliwości obserwacji m.in. lusterka boczne i wewnętrzne, a także inne montowane dodatkowo
-zachował odpowiednią odległość między pojazdem własnym a poprzedzającymi, aby mieć wystarczająco dużo miejsca do wykonania manewrów obronnych na wypadek ataku.
-prowadził samochód "z wyprzedzeniem" w terenie miejskim chodzi o orientacje, co się dzieje z przodu na odległość mniej więcej dwóch przecznic, a otwartej przestrzeni zaś do granic widoczności. Technika ta polega na kontrolowaniu wzrokiem dróg bocznych, skrzyżowań oraz wszelkich przeszkód na jezdni każde z zaobserwowanych pozornie zwyczajnych zdarzeń czy zjawisk powinno być wnikliwie analizowane i ocenione pod kątem mogącego wystąpić zagrożenia.
-upewnił się, że okna są zamknięte, drzwi zablokowane przez cały czas przejazdu, a pasy bezpieczeństwa zapięte. W wypadku ataku gwarantowane manewry mogą spowodować urazy ciała a nawet śmierć osób, które zaniechały obowiązku zapięcia pasów.
-znał dokładnie trasę przejazdu aby w razie konieczności skorzystać z trasy zapasowej, a na wypadek ataku nie skręcać kub nie cofać w ślepe uliczki.
-dbał o doskonały stan techniczny pojazdu i przygotował go do konwoju przy czym nieodzowna jest jego dobra znajomość.
-unikał nadmiernej prędkości jako manewru obronnego. Prędkość jako taktyka obronna skuteczna jest wtedy gdy ma ona na celu uzyskanie czasu do stosowania innych manewrów obronnych. tj. zakręty, wprowadzenia innych pojazdów między własny samochód, a samochód napastników, czy też wykorzystanie zmiany świateł  regulujących ruch drogowy.
-prowadził samochód z góry ustalonym tempem, płynnie bez gwałtownych zmian prędkości i z ograniczeniem do minimum postojów w czasie jazdy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz