czwartek, 10 maja 2012

Psychologia 21.04.2012r.

KONFLIKT oznacza antagonizm, kolizje, zatarg albo spór w którym niezgodność lub sprzeczności towarzyszą negatywne emocje (gniew, upór, zatrzęsienie)

Konflikt rozgorzeje wtedy gdy:
-wystąpi sprzeczności interesów ważny dla stron w sprawie.
-ludzie wejdą ze sobą w interakcje.
-będą się spostrzegać jako osoby zamierzające sobie zaszkodzić.

NEGOCJACJE.
Są sposobem rozwiązywania konfliktu stosowanymi w dyplomacji, polityce, handlu, edukacji, służbie zdrowia w procesie kierowania ludźmi i w stosunkach prywatnych.

NEGOCJACJE
Dzielimy na  POZYCYJNE i INTERAKCYJNE.
POZYCYJNE:
-Miękkie
-Twarde.

NEGOCJACJE MIĘKKIE- mają na celu porozumienie za wszelką cenę, unikamy walki, jesteśmy skłonni do ustąpienia, prosimy, poddajemy się uciskowi, ulegamy.

NEGOCJACJE TWARDE- mają na celu zwycięstwo za wszelką cenę, gdzie walka jest nieustępliwa, rozmówców traktuje się jak wrogów, twardo stawia żądania, nie ufa się przeciwnikowi, oszukuje, grozi, ośmiesza, poniża.
W negocjacjach twardych stosuje się:
-wojnę psychologiczną.
-taktykę dywersyjną
-presję pozycyjną.

-WOJNA PSYCHOLOGICZNA- to uciążliwe dla drugiej strony warunki negocjowania, ironiczne bądż niegrzeczne komentarze, podważanie autorytetu, straszenie stratami.

-TAKTYKI DYWERSYJNE- kłamstwa, groźby zerwania rozmów eskalacja żądań pod koniec negocjacji, technika manipulacyjna "dobry-zły facet"

-PRESJA POZYCYJNA- to lista żądań nie do negocjacji, wskazywanie na rzekome własne ograniczenia, opóźnianie rozmów, eskalacją żądań po dokonaniu przez rozmówcę ustępstwa i domaganie się wielu korzyści bez ich odwzajemnienia.

-NEGOCJACJE INTERAKCYJNE- to traktowanie konfliktu jak problemu do rozwiązania, gdzie obie strony mogą wygrać, składają się z 4 kroków:
*rozpoznawanie i określanie problemu- problem definiuje się jako cel, czyli co mamy osiągnąć w sposób akceptowalny dla obu stron.
*rozumienie istoty problemu- czyli rozpoznawanie rzeczywistych potrzeb (interesów stron) w odróżnieniu od ich stanowisk Dyskusja nad interesami stron prowadzi do takiego rozwiązania które zaspokaja potrzeby obu stron.
*wspólne tworzenie alternatywnych rozwiązań- poprzez zebranie puli możliwych rozwiązań albo zmienić definicje problemu, Co wymaga:
-umiejętności słuchania partnera, wzajemnych ustępstw z wyrównaniem strat tak by obie strony były zadowolone.
*wspólna ocena i wybór najlepszych rozwiązań- spisujemy wszystkie pomysły rozwiązania konfliktu i oceniamy je kolejno pod kątem zalet i wad dla obu stron. Wybieramy te rozwiązane które spełnia oczekiwania partnerów w największym stopniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz