niedziela, 27 listopada 2011

Podstawy przedsiębiorczości 04.09.2011

Psychologiczne podstawy przedsiębiorczości.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ- jest to świadome działanie polegające na dokonywaniu zamierzonych zmian w otaczającej rzeczywistości. O tym czy jesteśmy przedsiębiorczy decydują cechy naszej osobowości. Najważniejszą z nich jest temperament. Za względu na temperament Carl Jung dokonał podziału ludzi na dwie grupy:
-introwertyków
-ekstrawertyków
wcześniej Ernest Kreinscher dokonał podziału ludzi ze względu na temperament:
-asteniczny (wątły, nieśmiały, wrażliwy)
-pykniczny (towarzyscy, mili)
-atletyczny (muskularni, opanowani, nieufni)
Galen
-wesoły sangwinik
-smutny melancholik
-porywczy choleryk
-zrównoważony flegamtyk
CECHY INSTRUMENTALNE OSOBOWOŚCI- umiejętności umysłowe i praktyczne, które warunkują skuteczność rozwiązywania zadań.
CECHY KIERUNKOWE OSOBOWOŚCI- zainteresowania decydują o tym jaki zawód wybieramy.
POTRZEBY CZŁOWIEKA.
-fizjologiczne
-bezpieczeństwa
-społeczne
-uznania, szacunku
-samorealizacji.
CECHY OSOBY PRZEDSIĘBIORCZEJ:
-kreatywność
-asertywność
-szybkość podejmowania decyzji
-rzetelność
-świadomość swoich wad
- lubić i szanować siebie
-konsekwencje w realizowaniu
-rozwój i doskonalenie się
-praca nad sobą
DOBRA
dzielimy na wolne i gospodarcze. Gospodarcze dzielimy na: konsumpcyjne i produkcyjne, konsumpcyjne na: trwałe i nietrwałe, natomiast produkcyjne na: środki trwałe i środki obrotowe.
Z ekonomicznego punktu widzenia dobra dzieli się na dobra:
-substytucyjne (można je zastąpić jakimś innym produktem)
-komplementarne (są to dobra uzupełniające się nawzajem np: samochód bez paliwa)

Nasze dążenia zmierzają w kierunku rynku.
ISTOTA I CECHY RYNKU.
-jest to miejsce spotkania popytu z podażą. Jest to instytucja która osobą kieruje posiadają kapitał umożliwia zaspokojenie potrzeb.
GOSPODARKA RYNKOWA- to taka forma funkcjonowania gospodarki w której większość transakcji dokonywanej na rynku regulowana jest przez mechanizm rynkowy. (jest to prawo popytu i podaży)
CECHY RYNKU: przejawiają się w określonych działaniach.
-sprawność-(jednorodność, nasycenie, dostępność, przejrzystość)
-dynamika (związana z wielkością produkcji, gdy produkcja w danym kraju wzrasta to rozwija się jego dynamika, reprodukcja rozszerzona-produkujemy więcej, stagnacja- reprodukcja prosta, kurczenie się rynku (tendencja spadkowa, reprodukcja zawężona)
ISTOTA I ELEMENTY POPYTU. (zapotrzebowanie na dany produkt)
o popycie decydują trzy elementy: cena, ilość, dochody
POPYT to całkowita zależność między wielkością zapotrzebowania na dany produkt lub czynnik wytwórczy a jego ceny (odwrotna ceną pomiędzy ilością)
PRAWO POPYTU- Wzrost ceny powoduje spadek ilości, wzrost ilości spadek ceny.
WIELKOŚĆ POPYTU- to ilość dobra lub usługi jaką konsumenci chcą i mogą kupić po danej cenie w określonym okresie czasu.
ELEMENTY POPYTU:
-Cena
-Dochód
-Gust, moda
-Liczba kupujących
-Reklama
-Promocja
-Postęp technologiczny.
KRZYWA POPYTU- to graficzne przedstawienie prawa popytu pokazuje ilość dobra lub usługi jakie ludzie chcą kupić przy każdym poziomie ceny w danym okresie.
WZROST POPYTU- wzrost dochodów konsumentów, cen innych dóbr lub zmiana jakiegokolwiek innego czynnika zwiększającego zainteresowanie danym dobrem powoduje że wielkość popytu na te dobro maleje przy każdej cenie. Spadek popytu przedstawiamy jako przesunięcie krzywej popytu w lewo.

ISTOTA I ELEMENTY PODAŻY.
PODAŻ- jest zestawieniem ilości dóbr jakie producenci są gotowi sprzedać w określonych warunkach przy danej cenie w określonym czasie.
WIELKOŚĆ PODAŻY- to ilość dobra i usługi jaką producenci zamierzają sprzedać po danej cenie w danym okresie czasu
ELEMENTY PODAŻY:
-Ilość dóbr na rynku.
-Ilość producentów na danym rynku
-Cena
-Ceny innych dóbr
-Konkurencja
-Ceny czynników wytwórczych
-Dostępność czynników wytwórczych
-Technologia
-Czynniki akmofsefryczne
KRZYWA PODAŻY- pokazuje ilość dobra lub usługi czyli produktów jakie producenci chcą dostarczyć na rynek przy każdym poziomie ceny w danym okresie
WZROST PODAŻY- zmniejszenie kosztów produkcji, ulepszenie technologi lub zmiana jakiegokolwiek innego czynnika zachęcającego do wzrostu produkcji, powoduje że wielkość podaży danego dobra rośnie przy każdej cenie. Wzrost podaży jako przesunięcie krzywej podaży w prawo.
SPADEK PODAŻY- wzrost kosztów produkcji, pogorszenie warunków produkcji lub zmiana innego czynnika mającego negatywny wpływ na ofertę producentów powoduje że wielkość podaży maleje przy każdej cenie. Spadek podaży przedstawiony jest jako przesunięcie krzywej podaży w lewo.
RÓWNOWAGA RYNKOWA- to moment gdy sytuacja rynku się nie zmienia.
CENA RÓWNOWAGI- jest to jedyna cena przy której wielkość popytu= wielkości podaży przy tej cenie na rynku nie pojawiają się ani nadwyżki ani niedobory i wszystkie tranzakcie mogą być realizowane. wielkość tych transakcji w warunkach gdy wielkość popytu= w wielkości podaży jest wielkością równowagi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz