czwartek, 17 maja 2012

Ochrona mienia 18.09.2010r.

Ważne jest by pracownik ochrony zawsze zdawał sobie sprawę z zagrożenia.
W sali operacyjnej banku nie można przechowywać, posiadać broni palnej ponieważ możliwy jest rykoszet (zginęły by niewinne osoby) pracownik ochrony może posiadać paralizator.

Tematy na zajęcia:
1) Ogólne zasady prowadzenia ochrony.
2) Pojęcie i cel ochrony.
3) Formy wykonywania zadać przez pracowników ochrony.

OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA OCHRONY
*musi przestrzegać prawa ZASADA PRAWORZĄDNOŚCI (kierować się normami prawnymi)
*ZASADA SKUTECZNOŚCI- pracownik ochrony tak jak policjant musi realizować swoje zadanie w 100% do końca!
*ZASADA EKONOMIKI- odpowiednie zaplanowanie czasu.
*ZASADA BEZPIECZEŃSTWA I WZAJEMNEJ ASEKURACJI- zdrowie ma się tylko jedno! Asekuracje prowadzić tak by tej drugiej osobie nic się nie stało. Podczas interwencji nie ma czasu na rozluźnienie, rutyna nie może wziąć góry.
*ZASADA FORMALIZMU- czynności tego wymagające muszą być odpowiednio udokumentowane, z wykonanej czynności sporządzić notatkę służbową. Na niektórych obiektach obowiązkowy jest plan ochrony.

POJĘCIE I CEL OCHRONY MIENIA.
Cel jest jeden! Polega na podjęciu działań uniemożliwiających działań destrukcyjnych przez osoby trzecie. (np: przeciwdziałanie kradzieży podczas pożaru)
Destrukcja- to wszelkie szkodzenie, natomiast pracownik jej przeciwdziała. Ochrona mienia to działanie skierowane przeciwko destrukcji.
Obiekt- budynek lub zespół budynków znajdujący się na danym terenie. Może być otwarty lub zamknięty. Otwarty (ogólnodostępny) Zamknięty (by wejść na teren należy posiadać przepustkę) Każdy obiekt posiada strefy- ZEWNĘTRZNĄ, WEWNĘTRZNĄ I PERYFERYJNĄ. (poza obrębem, cześć obiektu wydzielona, znajdująca się poza obiektem właściwym (stacja uzdatniania wody, transformator)

W JAKI SPOSÓB OPISAĆ OBIEKT?
*Położenie obiektu (czy gęsto zaludniony jest  teren w jego obrębie, czy jest to teren o dużym wskaźniku bezrobocia. Trzeba pamiętać o tym że zdarzają się obiekty wielobudynkowe niektóre jedno.
*Specyfika obiektu.
*Można określić jego powierzchnie.
* sąsiedztwo.
*Gdy dochodzi do zanieczyszczenia kanalizacji może dojść do strać.
*Ciągi komunikacyjne
*Położenie poza siedzibami ludzkimi.
*Na terenie znajdują się chronione maszyny
*Produkcja
*Co magazynuje się na terenie obiektu.
*Linie energetyczne, gazociągi, rurociągi.

CHRONIONE OBSZARY-  niekoniecznie są ogrodzone natomiast muszą być oznaczone, muszą być wytyczone zasady kto może dokonać legitymacji na terenie chronionym powinien znajdować się co najmniej jeden pracownik posiadający licencje.

PLAN OCHRONY- musi być zatwierdzony przez Komendę wojewódzką Policji.

FORMY WYKONYWANIA ZADAŃ PRZEZ PRACOWNIKÓW OCHRONY.
*Organizacja służb ochrony, przydzielenie zadań. w skład ochrony wchodzi: ochrona fizyczna - ludzie (pracownicy ochrony)

FORMY
POSTERUNEK STAŁY- (całodobowy lub okresowy) całodobowy przez 24 godziny, okresowy w godzinach w których zakład pracuje.

POSTERUNEK DORAŹNY-  moment w którym istnieje okoliczność która zobowiązuje do podjęcia natychmiastowych działań.

PATROL- Przemarsz z góry określony trasą w celu sprawdzenia zabezpieczeń ma trasie. Po dokonanym patrolu należy złożyć raport.

OBCHÓD- służba przewidziana dla nadzoru w celu sprawdzenia jak realizowana jest służba przez pracowników, musi zakończyć się jakimiś wnioskami.

ZASADZKA- posiadamy wiarygodną informację że jakaś grupa chce dokonać destrukcji. Pracowników należy tak ulokować by dokonali zasadzki z "zakrytego punktu obserwacyjnego"

DOZÓR SYGNAŁÓW ALARMOWYCH- tzw. monitoring, celem jest by nie trzeba było stawiać pracownika. Często w skład dozoru wchodzą dwustopniowe wzywanie służby pożarnej system reaguje w czasie 5 min.

KONWOJOWANIE

GRUPA INTERWENCYJNA- realizowana jako patrol zewnętrzny pomiędzy obiektami. Podobne zadania do policji.




Organizacja i taktyka działań ochronnych 18.09.2010r.

Tematy do zajęć.
1) Rodzaje zagrożeń w ochronie.
2) Zagrożenia faktyczne i potencjalne
3) Zasady dokonywania analizy zagrożeń.
4) Istota i cel analizy zagrożeń.
5) Niektóre elementy badawcze analizy stanu zagrożeń.
6) Zasady określania organizacji struktury i wykonawstwa ochrony.
7) Kalkulacja sił i środków.

ANALIZA- rozkład na czynniki, by dokładnie zagrożenie poznać pozostawienie mienia bez dozoru brane jest jako kradzież.
Kradzież z włamaniem- to kradzież związana z pokonaniem bariery, przeszkody.

ANALIZA- z czego się buduje? Co się przechowuje? w jaki sposób? kto nadzoruje?
Celem analizy zagrożeń jest przygotowaniem i wpływa na działania służby ochrony. Analiza powinna pokazać jak działać i pokaże czy nasze działania są potrzebne.
Często dokonuje się analiz by sprawdzić czy działania (pieniądze) przeznaczone na dany cel osiągnęły wcześniej wymagany cel.
Analiza przy kradzieży- porównać wartość czy poziom kradzieży w danym roku wzrósł czy spadł, Czy straty poniesione w związku z kradzieżą przyczyniły się do tego że ochrona danego obiektu jest opłacalna.
Trzeba rozważyć również aspekt że osobom które decydują tzw. decydentom może zagrażać niebezpieczeństwo im również należy zapewnić bezpieczeństwo.

czwartek, 10 maja 2012

Ochrona osób 22.04.2012r.

TEMATY DO ZAJĘĆ
-Zadania pracownika ochrony w szyku ochronnym.
-Sytuacje nadzwyczajne - zasady postępowania.
-Kawalkada- przykłady zastosowania.
-Prawo użycia broni przez pracownika ochrony osobistej.
-Uprawnienia pracownika ochrony osobistej.
-Stan obrony koniecznej, stan wyższej konieczności.
-Nadzór nad pracownikami ochrony osobistej.
-Dokumenty związane z prowadzeniem ochrony osobistej
-Pisemny raport z prowadzenia ochrony osobistej.
-Założenia do planu w zakresie ochrony osobistej.
-Umowa na świadczenie usług w zakresie ochrony osobistej.


SZKOLENIA:
Dzielimy na:
-Teoretyczne.
-Praktyczne.

*obowiązkowe (BHP, stanowisko, licencyjne)
*nieobowiązkowe (kursy doszkalające, związane z podnoszeniem kwalifikacji)
Żeby przygotować pracownika zgodnie na BHP i stanowisko trzeba sobie uzmysłowić że wszystkie informacje które przekaże będą pełne.
Na kursach obowiązkowych -trzeba pracownikom przypomnieć i udoskonalić umiejętności na rynek wchodzą pewne nowinki.
Niestety po pewnym czasie pracownik popada w rutynę każde nagłe zdarzenie powinno być związane z tym że prowadzimy szkolenie, pracownicy muszą być świadomi czyhającego niebezpieczeństwa i gdy już dojdzie do jakiejś niebezpiecznej sytuacji pracownik doskonale wie jak reagować.
Pracownik ochrony musi też doszkalać się sam w swoim zakresie.

Metody szkoleniowe:
-wykład.
-seminarium (wykład interaktywny, słuchacze muszą się przygotować i niejako uczestniczyć w tym wykładzie)
-pokaz
-instruktaż
-ćwiczenia
-gry i symulacje ( gdy mamy na myśli konwój wszystkie sytuacje można przećwiczyć na "sucho" dzielimy grupę na dwie części napastników i konwojentów każdy ma jakieś zadania, najprościej jest nagrać ćwiczenie a po zakończeniu skomentować by w następstwie wyeliminować błędy.
Metoda szkoleniowa w żaden sposób nie jest opisana jest tutaj pewna dowolność.

Psychologia 21.04.2012r.

ZDROWIE PSYCHICZNE- to stan wolny od zaburzeń psychicznych, czyli takie zachowanie człowieka które jest wolne od zakłóceń czynności psychicznych.
CECHY WSPÓLNE ZABURZEŃ PSYCHICZNYCH SPOTYKANYCH W RÓŻNEGO RODZAJU CHOROBACH:
-zmiana sposobu przeżywania.
-cierpienie.
-trudny kontakt z otoczeniem lub jego zerwanie.
-brak krytycyzmu.
-zmiany w systemie wartości.
RODZAJE ZABURZEŃ PSYCHICZNYCH:
-Nerwice wśród nerwic wyróżniamy:
*nerwice lękowe: agorafobie, fobia społeczna, zaburzenia związane z stanem pourazowym.
*zaburzenia depresyjne. (cechuje je obniżony nastrój, smutek, lęk, utrata radości życia. Występują także:
-negatywny obraz siebie.
-pesymizm
-rezygnacja
-w skrajnych wypadkach urojenia depresyjne.
Wśród depresji:
*depresje epizodyczną trwa krócej niż 2 lata i charakteryzuje się wyraźnym początkiem .
*zaburzenia depresyjne nawracające, powtarzają się epizody depresji.

SCHIZOFRENIA JAKO PRZYKŁAD PSYCHOZY.
Cechą charakterystyczną chorób psychicznych są specyficzne dla nich zespoły objawów takich jak:
-urojenia
-omamy
-doświadczenie bierności.
-zaburzenia myślenia.
-zaburzenia zachowań.
Są różne źródła. Na psychozę zapada od 0,4 do 0,62 zachowanie dochodzi w wczesnym wieku dorosłym leczy się je farmakologicznie i terapeutycznie ale środki te nie zapewniają wyleczenia i w ponad połowie następują nawroty. Bezpośrednia przyczyna zachorowania psychoz zostaje nieznana. Uznaje się że choroby te są związane z nieprawidłowościami mózgu 9i są uwarunkowane dziedzicznie.


Psychologia 21.04.2012r.

KONFLIKT oznacza antagonizm, kolizje, zatarg albo spór w którym niezgodność lub sprzeczności towarzyszą negatywne emocje (gniew, upór, zatrzęsienie)

Konflikt rozgorzeje wtedy gdy:
-wystąpi sprzeczności interesów ważny dla stron w sprawie.
-ludzie wejdą ze sobą w interakcje.
-będą się spostrzegać jako osoby zamierzające sobie zaszkodzić.

NEGOCJACJE.
Są sposobem rozwiązywania konfliktu stosowanymi w dyplomacji, polityce, handlu, edukacji, służbie zdrowia w procesie kierowania ludźmi i w stosunkach prywatnych.

NEGOCJACJE
Dzielimy na  POZYCYJNE i INTERAKCYJNE.
POZYCYJNE:
-Miękkie
-Twarde.

NEGOCJACJE MIĘKKIE- mają na celu porozumienie za wszelką cenę, unikamy walki, jesteśmy skłonni do ustąpienia, prosimy, poddajemy się uciskowi, ulegamy.

NEGOCJACJE TWARDE- mają na celu zwycięstwo za wszelką cenę, gdzie walka jest nieustępliwa, rozmówców traktuje się jak wrogów, twardo stawia żądania, nie ufa się przeciwnikowi, oszukuje, grozi, ośmiesza, poniża.
W negocjacjach twardych stosuje się:
-wojnę psychologiczną.
-taktykę dywersyjną
-presję pozycyjną.

-WOJNA PSYCHOLOGICZNA- to uciążliwe dla drugiej strony warunki negocjowania, ironiczne bądż niegrzeczne komentarze, podważanie autorytetu, straszenie stratami.

-TAKTYKI DYWERSYJNE- kłamstwa, groźby zerwania rozmów eskalacja żądań pod koniec negocjacji, technika manipulacyjna "dobry-zły facet"

-PRESJA POZYCYJNA- to lista żądań nie do negocjacji, wskazywanie na rzekome własne ograniczenia, opóźnianie rozmów, eskalacją żądań po dokonaniu przez rozmówcę ustępstwa i domaganie się wielu korzyści bez ich odwzajemnienia.

-NEGOCJACJE INTERAKCYJNE- to traktowanie konfliktu jak problemu do rozwiązania, gdzie obie strony mogą wygrać, składają się z 4 kroków:
*rozpoznawanie i określanie problemu- problem definiuje się jako cel, czyli co mamy osiągnąć w sposób akceptowalny dla obu stron.
*rozumienie istoty problemu- czyli rozpoznawanie rzeczywistych potrzeb (interesów stron) w odróżnieniu od ich stanowisk Dyskusja nad interesami stron prowadzi do takiego rozwiązania które zaspokaja potrzeby obu stron.
*wspólne tworzenie alternatywnych rozwiązań- poprzez zebranie puli możliwych rozwiązań albo zmienić definicje problemu, Co wymaga:
-umiejętności słuchania partnera, wzajemnych ustępstw z wyrównaniem strat tak by obie strony były zadowolone.
*wspólna ocena i wybór najlepszych rozwiązań- spisujemy wszystkie pomysły rozwiązania konfliktu i oceniamy je kolejno pod kątem zalet i wad dla obu stron. Wybieramy te rozwiązane które spełnia oczekiwania partnerów w największym stopniu.